صفحه اصلی
اجرای حکم PDF چاپ نامه الکترونیک
آشنایی با سازمان تجارت جهانی - نظام حل اختلاف سازمان تجارت جهانی

 

موافقت نامه حل‌وفصل اختلافات سازمان جهانی تجارت تأکید می‌کند که هماهنگ سازی فوری با توصیه‌ها و آرای رکن حل‌اختلاف برای حل‌وفصل مؤثر اختلافات به نفع کلیه اعضا لازم و ضروری است. زمانی که رای به ضرر کشوری که هدف طرح دعوا قرار گرفته صادر می‌شود، آن کشور باید توصیه‌ها و آرا و گزارشهای هیأت رسیدگی یا رکن استیناف را رعایت کند و در جلسه‌ای که ظرف 30 روز از تاریخ تصویب گزارش رکن‌حل اختلاف برگزار می‌شود، قصد خود را مبنی بر انطباق اعلام نماید.

 

اگر انجام فوری توصیه‌ها مقدور نباشد‌، به عضو مزبور فرصت معقولی برای اجرای توصیه‌ها داده خواهد شد و در صورتی که آن عضو ظرف این مدت نتواند توصیه‌ها را اجرا نماید، باید با کشور یا کشورهای خواهان برای ارائه یک شیوه جبران قابل قبول – بعنوان مثال کاهش تعرفه‌ها در حوز‌ه‌هایی که خواهان در آن منفعت دارد- وارد مذاکره شود.

اگر ظرف 20 روز در مورد جبران رضایتبخش توافقی حاصل نشود، خواهان می‌تواند برای تعلیق اجرای امتیازات یا تعهدات، از رکن حل‌اختلاف کسب اجازه کند. رکن باید ظرف 30 روز پس از اتمام فرصت معقول، این اجازه را صادر نماید مگر اینکه اجماع نسبت به عدم صدور اجازه وجود داشته باشد. در اصل تعلیق تعهدات یا امتیازات باید در همان بخشی صورت گیرد که مورد اختلاف واقع شده است. اگر این امر عملی یا مؤثر نباشد، تعلیق در بخش دیگری از موافقتنامه مورد اختلاف صورت می‌گیرد و اگر این هم عملی یا مؤثر نباشد و اوضاع و احوال به حد کافی وخیم باشد، طرف مزبور می‌تواند تعلیق امتیازات یا تعهدات را در موافقتنامه دیگری مطالبه کند. هدف این است که شانس اقدام در بخشهای غیر مرتبط به حداقل برسد و در عین حال اقدامات مؤثر واقع شود. به هر حال رکن حل‌اختلاف بر اجرای آراء مصوب نظارت می‌کند و هر قضیه تا زمانی که به طور کامل حل نشده، در دستور کار رکن باقی ‌می‌‌ماند .