صفحه اصلی مراحل الحاق ایران به WTO 3- ارائه گزارش رژیم تجارت خارجی ایران
3- ارائه گزارش رژیم تجارت خارجی ایران PDF چاپ نامه الکترونیک
الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی - مراحل الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی

پس ازتصویب عضویت ناظر ایران و تشکیل گروه کاری ایران، لازمست گزارشی از وضعیت حاکم بر تجارت خارجی کشور متقاضی الحاق ارائه گردد. گزارش رژیم تجاری پس از ترجمه به زبان انگلیسی و به همراه اصل یا خلاصه ترجمه شده‌ای از قوانین کشور ذیربط تسلیم دبیرخانه سازمان جهانی تجارت می شود. گزارش رژیم تجاری از حیث قوانین و مقررات در واقع اولین سطح تعهدات کشور را در سازمان جهانی تجارت تعیین می کند. به عبارت دیگر وضع موجود کشور که در گزارش آمده است در گروه کاری مبنای مذاکره قرار گرفته و جرح و تعدیل لازم در آن جهت برقراری انطباق با موافقتنامه ها و مقررات سازمان درخواست می‌شود.


ایران بعد از مدتی تاخیر، گزارش رژیم تجارت خارجی خود را در نوامبر 2009 (آبان 1388) تقدیم دبیرخانه سازمان تجارت جهانی نمود.

گزارش رژیم تجارت خارجی ایران حاوی طلاعاتی درباره ساختار اداری و بروروکراتیک نهادها و وزارتخانه‌های اقتصادی کشور است. همچنین زیرمجموعه‌های تاثیرگذار وزارتخانه‌هایی چون اقتصاد و دارایی، بازرگانی و کشاورزی و نهادهای مستقلی مانند مانند اتاق‌های بازرگانی و تعاون نیز در این گزارش مورد توجه قرار گرفته‌اند و درباره نحوه کارکرد و اختیارات آنها اطلاعاتی ارائه شده است. کارکرد و وظایف شوراهای فراوزارتخانه‌ای مانند شورای اقتصاد، شورای پول و اعتبار، شورای تنظیم مقررات ورادات و صادرات و دیگر شوراهای از این دست از جمله دیگر نهادهایی هستند که در این گزارش مورد اشاره و توضیح قرار گرفته‌ است. در این گزارش همچنین سیاست‌های مؤثر بر تجارت کالا مانند تنظیم واردات، سهمیه‌بندی و معافیت‌های تعرفه‌ای و نرخ‌های حقوق ورودی و فهرست کالاهای ممنوع‌الورود به کشور تشریح شده‌اند.

 در عین حال مقررات مربوط به صادرات کالا از کشور مانند محدویت‌های کمی شامل ممنوعیت‌ها، سهمیه‌ها و نظام‌های صدور مجوز و همچنین تامین مالی صادرات و همینطور یارانه‌های پرداختی برای صادرات از دیگر موارد ذکر شده در این گزارش است. در گزارش رژیم تجاری ایران مقررات و استانداردهای فنی واردات، تدابیر بهداشتی، مقررات مناطق آزاد تجاری و سیاست‌های مؤثر بر تجارت محصولات کشاورزی و همینطور بخش‌هایی مانند منسوجات و خودرو تشریح شده است. همچنین جنبه‌های تجاری رژیم مالکیت فکری از جمله علامات تجاری و حق اختراع و همچنین حقوق مالکیت صنعتی، دادرسی تجاری و داده‌های آماری مربوط به حق مالکیت فکری نیز بیان گشته است.

در عین حال مقررات مربوط به انحصارات و محدودیت‌ها و قوانین مربوط به مشارکت سرمایه‌های خارجی در کشور و پیمان‌های اقتصادی بین‌المللی که کشور ما عضو آنها است نیز در این گزارش ذکر شده‌اند. همچنین نماگرهای اقتصادی که در کشور منتشر می‌شود و منابع آنها و آمارهای اقتصادی کلی و آمار دقیق صادرات و واردات کالا به کشور و روش‌ها و موافقت‌نامه‌های ارزشگذاری گمرکی و قوانین مربوط به صادارت و واردات نیز تبیین شده است. گزارش رژیم تجاری ایران شامل موافقتنامه‌های تجارت خارجی در زمینه‌های خدمات مالی، گردشگری، ارتباطات و دیگر حوزه‌ها است و همچنین پاسخ سؤالات مهم مطروحه در این زمینه‌ها را نیز در خود دارد و مسائل مربوط به تجارت دولتی مانند آمار، زمینه‌ها و شیوه‌های آن در حوزه‌هایی مانند کشاورزی، صنعت و خدمات تشریح شده است.

  • ترجمه انگلیسی گزارش رژیم تجارت خارجی ایران

     

  • تاریخچه تدوین گزارش رژیم تجارت خارجی ایران
  • خبر:مراحل پایانی تدوین گزارش رژیم تجاری جمھوری اسلامی برای ارائه به سازمان جھانی تجارت
  • خبر: دیدار سفیر ایران در ژنو با مدیرکل سازمان جھانی تجارت
  •